Tema på nästa fikabildstävling: ”På luffen”

Om Klubben

Folkare Fotoklubb bildades 1940 och har nu c:a 45 medlemmar.
Årsavgift: 200 kr, för ungdomar under 18 år, 50 kr.
Plusgiro: 280722-0
Swish: 123 154 41 54
Ändamål
Klubbens ändamål är att verka för fotografins utveckling och att genom fotografisk bild söka dokumentera kulturen i kommunen samt att skapa en meningsfylld fritid för såväl unga som vuxna medlemmar (ur stadgarna från 1940).
Folkarekalendern
Folkare Fotoklubb ger varje år ut en almanacka med gamla bilder från bygden.
Möten, Träffar & Utflykter
Klubben har månadsmöten ca en gång per månad i lämplig lokalen. På månadsmötena visas bilder av medlemmar sina alster (eller inbjudna fotografer) och det diskuteras om fotografi och även fototeknik.

Om det finns önskemål så kan klubben arrangerar studiecirklar i fotografering, bildbehandling och bildspel.

Vi bedriver också praktisk fotografering som kan vara baserad på tema, teknik eller annat.
Klubben anordnar gemensamma utflykter till utställningar och intressanta   platser.
Tävlingar
Färgbildssalongen Dalarna: Denna arrangeras årligen av oss och bilderna hängs på biblioteket

KM: Består av 2 delar, en digital del på våren och en påsiktsdel på hösten

Fikabildstävling: Vid varje medlemsmöte har en en temabaserad tävling med nytagna bilder.

Sen deltar medlemmar i Riksfotoutställningen + diverse andra tävlingar.